Een Erasmus+ avontuur in Turkije

Meergronden op reis! Bij het Erasmus+ project werkt onze school samen met scholen in Hongarije, Slowakije, Portugal en Turkije. Eind september gaan een aantal leerlingen en docenten weer op reis, dit keer naar Portugal. Vorig schooljaar ging de reis naar Turkije. Gordon Vos, TTO docent geschiedenis doet verslag over dit geweldige avontuur in Turkije.
 
Het was zondag 20 maart, de vertrekhal van luchthaven Schiphol. Met enige spanning maar vooral met enorm veel zin stonden drie docenten en vier toppers van leerlingen klaar om te vertrekken naar onze eindbestemming: Turkije.  
 
Eindelijk konden we weer eens een reis ondernemen in het kader van een Erasmus+ project. De reis stond in het teken van ons huidige project ‘Cultural Heritage Beyond Borders’. Dit project zijn we gestart in schooljaar 2020-2021, toen nog niet wetende dat we door de welbekende pandemie onze partners pas een jaar later dan gepland, in Nederland konden ontvangen. Na de succesvolle week in november 2021 in Nederland, was de reis naar Turkije de volgende stap.  
 
Over één ding waren we het na deze week allemaal eens: aan het beleven van de Turkse cultuur hebben we geen gebrek gehad! Gedurende de week hebben we op allerlei manieren kennis gemaakt met de levendige, gastvrije en rijke cultuur van Turkije. Daarover straks meer.  
 
Want voordat we konden genieten van al het moois, al het leuks en al het nuttigs wat we hebben gedaan begon de reis op zijn zachts gezegd turbulent. Na het missen van de aansluitende vlucht op het vliegveld van Istanbul hebben we heel wat meters gemaakt om van het spreekwoordelijke ‘kastje naar de muur’ gestuurd te worden met als eindconclusie: de volgende dag konden we pas door vliegen. De goedmaker kwam echter al snel: een overnachting in een zeer luxe vijf sterren hotel.  
 
Gelukkig konden we de volgende dag onze partners dan toch in levende lijve weer omhelzen en zien en kon de projectweek ook voor ons ÉCHT gaan beginnen. We hebben tijdens deze week van allerlei activiteiten ondernomen waarvan we er nu een aantal op een rijtje zullen zetten: 
 
We hebben kennis gemaakt met de moderne, ietwat ‘klinische’ school in Tarsus. Met een hele andere dynamiek dan De Meergronden.  
In dezelfde plaats hebben we kennis gemaakt met de rijke culturele achtergrond en invloeden vanuit zowel de Romeinse, Byzantijnse en Ottomaanse culturen.  
Terwijl we om 3 of 4 uur ‘s nachts uit ons bed werden getrommeld vertrokken we op de woensdag naar Cappadocië. Een plek met een rijke historie waar we de elementen van de natuur in werking hebben zien treden op prachtige locaties met uitgesleten gebergtes.  

Ook zijn we daar getrakteerd op demonstraties van allerhande traditionele handarbeid: tapijten weven, potten bakken en het bewerken van gesteentes. Na een lange dag hebben we afgesloten met een traditionele Turkse avond, waarbij een van de docenten (niet nader te noemen) noodgedwongen en publiek dansmoves uit de kast heeft moeten trekken. 
In de havenstad Mersin hebben we een aantal ontspannen uurtjes genoten van het zonnetje, de haven en de lokale winkels. Daarnaast hebben we ons de kunst van het kalligraferen en ‘marble painting’ onder de knie proberen te krijgen. Deze laatste techniek was zeer interessant, eigenlijk kwam het neer op schilderen in een soort waterbak.  

Naast alle activiteiten hebben we weer stappen gezet om het project in de komende maanden en al helemaal volgend schooljaar, levendig te houden. Want hoewel niet al onze leerlingen met een dergelijk project te maken kunnen hebben, maken of breken de ervaringen die de leerlingen opdoen en de kennis die ze meenemen vanuit een project, of we onze internationale profilering waar kunnen maken. In meerdere klassen gaan we de komende maanden opdrachten uitzetten in het kader van het project. Ook kijken we naar mogelijkheden om volgend schooljaar activiteiten (zoals projectweken) te integreren in dit Erasmus project. Met nog drie reizen te gaan (Portugal, Slowakije, Hongarije) bieden wij aan nog minimaal 12 leerlingen vanuit de BG, MH en HV unit de kans om een uitwisseling te ervaren.  
 
Onze vier top leerlingen hebben deze week de Turkse cultuur nog extra mogen ervaren door naast alle activiteiten, ook nog eens te verblijven in een gastgezin. Hoe zij de week en het verblijven bij een Turks gastgezin hebben ervaren, lezen jullie hieronder: 
 
Docenten: 
Demi van Brummelen 
Sharda Ronkes  
Gordon Vos 
 
Leerlingen: 
Angelina de Vries (M3T) 
Ik vond Turkije een heel mooi land, de mensen zijn aardig en het eten was geweldig. Elke keer als we met de groep gingen eten was het heel uitgebreid. Je zou kunnen zeggen dat ik de hele reis wel vol zat. De mensen waar ik bij verbleef waren aardig en gastvrij. We zijn naar Cappadocia geweest en het was zo mooi, er was wel sneeuw. We hebben veel workshops gedaan en we konden veel winkelen. In het algemeen vond ik het dus een top reis die ik niet zo snel ga vergeten. 

 
Jette Mauritz (M3T) 
De uitwisselingsweek naar Turkije waar ik mee naar toe mocht, vond ik superleuk! De lieve mensen, leuke host family, leuke activiteiten en gezelligheid heeft deze week voor mij onvergetelijk gemaakt. Ook de gezelligheid onderling met de docenten en mijn medeleerlingen was prettig. Het reisje naar Cappadocië vond ik wel de highlight, heel leuk om te zien hoe het er zo anders uit kan zien in bepaalde delen van wel hetzelfde land. Ik heb het erg naar mijn zin gehad, elke dag was er wel iets leuks wat we gingen doen! Van vrije tijd tot feestjes, samen uiteten, dansen, in een taxi achterin met zijn 6en en de leuke dingen die ik ging doen met mijn erg sympathieke host family. Ik ben blij dat ik mee mocht, ik had deze kans niet willen missen!  

Delen: