Even voorstellen: De Meergronden remedial teachers

Landelijk is er een taalachterstand bij leerlingen merkbaar met als belangrijke oorzaak corona. De overheid heeft subsidies beschikbaar om deze taalachterstanden aan te pakken. Bij De Meergronden zijn remedial teachers aangenomen die zich toeleggen op het ondersteunen en begeleiden van leerlingen bij de Nederlandse taal.

Dit schooljaar zijn vier nieuwe collega’s begonnen in de rol van remedial teacher: Denise Boejoekoe, Karin Kan, Esther Speet en Jaden Larmonie, zij stellen zich voor in dit interview. Daarnaast zijn er nog drie collega’s die al in dienst waren, zij hebben deze RT taak erbij gekregen: Jessica van Ommen, Anke Schaap en Wim Hendrix.

Kunnen jullie jezelf kort voorstellen?
Jaden: Ja natuurlijk! Ik ben Jaden, 21 jaar, oud-leerling van De Meergronden en ik ondersteun de BG Unit met de Nederlandse taal voornamelijk bij de onderbouw. Daarnaast ben ik mentor van klas BG2C en geef ik een flexuur Engels aan de tweede klassen.

Karin: Ik ben Karin en werk 24 uur per week, waarbij ik de BG Unit ondersteun met taal en dan voornamelijk de bovenbouw.

Denise: Ik werk 32 uur als remedial teacher en ondersteun sinds 2 oktober de mavo/havo unit, samen met Jessica van Ommen. Samen begeleiden wij zowel de onder-als bovenbouw.

Esther: Ook ik ben dit schooljaar gestart en dan voor de havo/vwo unit, zowel voor de onder- als bovenbouw. Daarnaast ben ik mentor van HV2B. 

Kunnen jullie uitleggen wat het beroep van remedial teacher inhoudt?
Denise: Wij ondersteunen leerlingen met de Nederlandse taal, voornamelijk bij het vak Nederlands maar ook bij andere vakken als mens en maatschappij, economie, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, lezen/rekenen. De Nederlandse taal heb je in ieder vak nodig om het vak te begrijpen.

Jaden: Het draait om verdieping in taal, om tijd te nemen met leerlingen, aandacht te geven en ze te motiveren om te gaan lezen en met taal bezig te zijn.

Esther: Mede door corona hebben leerlingen een achterstand opgelopen. Daarnaast in de wereld van social media, TV en games wordt er door leerlingen nog maar weinig gelezen. Naar mijn mening heeft dit gezorgd voor een achterstand op het gebied van begrijpend lezen en woordenschat. Met Remedial teaching Nederlands helpen wij leerlingen via verschillende manieren hun kennis van de Nederlandse taal te verbeteren en te verdiepen.  

Karin: Leerlingen kunnen aangeven wanneer ze ondersteuning nodig hebben met taal. Dit kan via de mentor, maar leerlingen kennen ons ondertussen en spreken ons ook zelf aan. Ouders kunnen dit ook bij de mentor aangeven.

Hoe ziet jullie dag eruit?
Denise: Ik doe heel veel in de klas, loop langs de tafels, vraag of er vragen zijn en geef extra aandacht aan leerlingen die moeite hebben met taal. Ook help ik veel met het voorbereiden van toetsen en ga ik extra aan de slag met leerlingen die door hun mentor zijn opgegeven voor RT.

Karin: Ik zorg ervoor dat ik aanwezig ben bij het begin van een les zodat ik weet wat de instructie van de docent is, dan weet ik waar ik op in kan springen. Daarna werk ik vaak apart met 1 tot 3 leerlingen  om ze te helpen aan het werk te gaan of om extra instructie te geven.

Jaden: Ik kijk in het rooster naar de lessen die worden gegeven en ga dan helpen bij die klassen. Met leerlingen ga ik apart zitten en leg bijvoorbeeld uit hoe je goed kan leren voor een toets en bespreek de vragen met hun. Ik ben ook ter ondersteuning van de vakdocent tijdens de lessen.

Esther: De werkzaamheden die ik doe zijn erg wisselend. In de bovenbouw ondersteun ik met examentrainingen door examenteksten met leerlingen te behandelen.  Daarnaast ook ondersteuning bij andere lopende opdrachten. In de onderbouw ondersteun ik bij begrijpend lezen, woordenschat en andere opdrachten. Ook nabespreken van toetsen met leerlingen die de toets niet zo goed hebben gemaakt en voorbereiden op een volgende toets. Soms individueel en soms in groepjes. 

Hoe vinden jullie het op De Meergronden?
Jaden: Om als oud leerling terug te komen als docent vind ik geweldig! Ik hou van afwisseling en flexibiliteit aan deze baan. Ik ben zelfs al een keer mee geweest met mavo 4 leerlingen met het vak maatschappijleer op excursie naar de Rechtbank. Denise was ook mee. Het werken met leerlingen en het hebben van een mentorklas maakt dat ik uitgedaagd wordt om mijzelf te ontwikkelen. Er is genoeg ruimte om fouten te maken, zo leer ik elke dag iets nieuws van mijn collega’s en leerlingen.

Karin: Het leuke is dat dit nieuwe functies zijn en dat we gelijk gestart zijn en we dit met zijn allen vorm kunnen geven. Het werken met de leerlingen vind ik erg leuk, daarnaast krijg je vrijheid om je eigen talent en ervaring in te zetten en verder te ontwikkelen. Zo ben ik bijvoorbeeld een keer mee geweest met de VIP-les voor de BG leerlingen op het ROC, waar ik ook werkzaam ben.

Esther: Ruim 20 jaar geleden was ik ook werkzaam op De Meergronden, alleen toen als financieel medewerker/coördinator boekenfonds. Mijn werk toentertijd heeft ervoor gezorgd dat ik mij verder wilde ontwikkelen in het werken en begeleiden van leerlingen. Ik vond het toen al een leuke school en dat vind ik nog steeds. De afwisseling in werkzaamheden, ruimte om zelf in te delen, mijzelf verder te ontwikkelen en de mentorwerkzaamheden maken deze baan leuk en uitdagend. 

Denise: Ik voel mij vanaf dag 1 heel erg welkom, heel cliché maar het voelt echt als een warm bad. Ik begin langzamerhand de kinderen een beetje te leren kennen en zij mij. En met een aantal al kleine successen mee mogen behalen! Onwijs leuk.

Van links naar rechts: Denise, Jessica, Jaden, Esther en Karin

Interview en beeld:
Mariska Borer, PR en communicatie medewerker

Delen: