Meergronden personeel en leerlingen op inspiratietoer!

Op 5 oktober, tijdens een studiedag, zijn we met al het Meergronden personeel en een heel aantal Meergronden leerlingen, op excursie gegaan naar andere scholen.
Er gingen 6 bussen naar verschillende scholen in o.a. Amsterdam, Lelystad, Zeewolde, Roermond en Almere. Het doel was om inspiratie op te doen voor onze eigen nieuwe school die in 2025 in bedrijf gaat. Er werd gekeken naar vernieuwend onderwijs, naar de gebouwen en de inrichting en iedereen kwam enthousiast en geïnspireerd terug. Zo ook leerling Amaris, die mee ging met de bus naar Roermond:

Een kleine indruk van mijn bezoek aan het Niekée in Roermond
Door Amaris Schuring, klas V6T

Zoals de foto’s eigenlijk al laten zien, is het Niekée alles behalve een doorsnee middelbare school. Het Niekée-vmbo, waar leerlingen ‘traditioneel’ onderwijs krijgen aan de hand van vakken die worden aangeboden, en Agora.

Agora staat volledig in het teken van je eigen leerdoelen opstellen. Een rooster waar alle standaard vakken in staan kennen ze daar dan ook niet. Hoe het werkt is dat je samen met je coach een concreet leerdoel opstelt. Vervolgens ga je bedenken wat er voor nodig is om dat doel te bereiken. Ga je online research doen? Of is het misschien handig om te kijken naar het netwerk op school en een docent te vragen om hulp bij jouw leervraag? Op deze manier zijn de leerlingen “eigenaar van hun eigen leerproces.” Iets wat ik wel vaker voorbij hoor komen, maar waartegenover ik dikwijls aardig sceptisch ben.

Om een beter beeld te krijgen van hoe dit er in de praktijk aan toe gaat en bij mezelf na te gaan of dat scepsis van mij wel terecht is, heb ik leerlingen van het Agora ondervraagd. Geloof het of niet, maar alle leerlingen van het Agora die ik gesproken heb, reageerden onwijs enthousiast.

De leerlingen gaven o.a aan dat ze de zelfstandigheid die er bij dit type onderwijs komt kijken erg prettig vinden en graag zelf bepalen hoe en wanneer ze aan hun zogeheten ‘challenge’ werken. “Op een normale school zou ik het niet uithouden,” werd er onder andere gezegd.

Bovendien kunnen de leerlingen op school veel gedaan krijgen, waardoor ze thuis veel minder tijd kwijt zijn aan school.

Desalniettemin zit er natuurlijk ook een keerzijde aan; de leerlingen van het Niekée-vmbo, die in hetzelfde gebouw regulier onderwijs volgen, gaven aan dat de Agora-leerlingen niet altijd even geconcentreerd aan het werk zijn. Vaak genoeg zijn leerlingen afgeleid door van alles en nog wat, waardoor ze hun tijd niet nuttig besteden. Echter, zo gaven de Agora-leerlingen zelf ook al aan, hebben ze alleen zichzelf ermee als er op school weinig tot niet serieus gewerkt wordt. Wat dat betreft is een bepaalde verantwoordelijkheid en goede coaching cruciaal.

Lang verhaal kort, het bezoek aan het Niekée was voor mij ontzettend leerzaam en interessant. Het is een stukje rijden naar Roermond, maar gezien de hoeveelheid inspiratie die we hebben kunnen opdoen en het warme ontvangst (mét Limburgse vlaai), was het het meer dan waard.

Delen: