Examenleerlingen Julie en Tycho, hoe vonden zij het op De Meergronden?

1 juli 2019

Interview met Julie Borer klas V6T en Tycho van der Meer klas V6A

Gefeliciteerd Julie en Tycho met het behalen van jullie diploma!
Welke opleiding hebben jullie op De Meergronden gevolgd?

Tycho: eerst 2 jaar havo/vwo en daarna vwo regulier

Julie: vanaf de 1e klas vwo+ met tweetalig onderwijs
 

Julie, wat vind je van het tweetalige onderwijs op school?

In de onderbouw word je gelijk ondergedompeld in het Engels. Ik sprak helemaal nog geen Engels in groep 8, dus dan is het fijn als je de hele tijd Engels moet praten. Want als je bijvoorbeeld Nederlands ging praten in de les dan kreeg je van de docenten toch antwoord in het Engels. Hierdoor leer je echt heel snel Engels en sprak ik in de 3e klas vloeiend Engels. In de bovenbouw krijg je je examenvakken weer in het Nederlands, dat is dan weer even omschakelen. De docenten helpen je wel hierbij, vooral de TTO docenten want die weten alle Engelse benamingen/begrippen.
De TTO reis naar Engeland in de 3e klas was echt de allerleukste reis die ik ooit heb gedaan. En de exchangeweken waren ook heel leuk en leerzaam. Ik ging naar Polen naar een klein stadje wat helemaal niet toeristisch was en zo leer je echt de cultuur goed kennen en hoe mensen daar leven. Het IB examen wat bij TTO hoort is best pittig maar te doen.
 

Tycho, wat vind je van het reguliere onderwijs op school?

Je hebt goede docenten die er uitspringen en die je een stapje verder helpen, deze motiveren je om meer te doen. Dit helpt echt. Ik vond bijvoorbeeld aardrijkskunde heel leuk en was heel gemotiveerd om hier veel van te leren.  
 

En wat vind je van het vwo+ programma?

Julie: In de onderbouw heb ik filosofie als extra vak gehad wat heel leuk was. En in de bovenbouw het vak Global Perspectives waar ik ook een certificaat voor heb gehaald. Met het vak GP ga je bronnen analyseren, nagaan of het klopt, onderzoek doen. Dit zijn allemaal mooie vaardigheden die je goed kunt gebruiken straks op de universiteit.
 

Het eindwerkstuk van vwo en havo: Profielwerkstuk of World School, wat heb jij gekozen?

Tycho:  Ik heb een Profiel Werkstuk gemaakt samen met een klasgenootje. Het was heel interessant om te doen, ons onderwerp was “Economische ontwikkelingen van het uitbreiden van Lelystad Airport”. Het Profiel Werkstuk kun je zien als je eindscriptie, het is meer vakgebonden (bij ons economie en aardrijkskunde) en je wordt begeleid door een vakdocent. Wij werden hier heel vrij in gelaten en konden zelf bepalen wat we wilden onderzoeken. Dan merk je ook hoeveel kennis je al de laatste jaren hebt opgedaan en hoeveel je eigenlijk al geleerd hebt op school.

Julie:  Ik heb voor World School gekozen. Je krijgt verschillende cases voorgelegd in verschillende landen en daar kies je samen met je groepje er 1 van uit waar we mee aan de slag zijn gegaan. Dit vond ik heel leuk, het is goed dat je over een echt bestaand probleem of situatie gaat nadenken in een ander land (in ons geval Ghana) en dan een oplossing gaat zoeken. Onze opdracht was een plan te maken waarbij verstandelijk en lichamelijk gehandicapten een plaats kregen in de samenleving in een groot winkelcentrum. Dit is een vergeten groep in Ghana. Het was heel leuk om te onderzoeken wat mensen in een ander land nodig hadden en hoe ze leven. Ik had bij dit project niet het gevoel dat het moest van school maar ik vond het gewoon echt heel leuk om te doen. We zijn hierdoor ook bijvoorbeeld een dag naar Nyenrode geweest waar we ons project hebben gepresenteerd. Het was leuk dat World School niet vakgebonden was want zo konden we vanuit allerlei invalshoeken onderzoek doen.
 

Wat hoort echt bij De Meergronden?

Julie:  openheid, je hebt snel een band met je docenten, de sfeer is informeel doordat je de leraren met de voornaam aanspreekt en de leraren zijn heel open bij ons op school.

Tycho:  diversiteit, jezelf kunnen zijn, voor en door leerlingen, ik voel mij hier echt thuis, er is veel vrijheid. Sport! De Meergronden organiseert echt heel veel sporttoernooien. En we hebben de meeste culturele excursies en Kunst aanbod van alle scholen in Almere.

Julie: We hebben vaak buitenlandse leerlingen op bezoek of exchange studenten die een jaar in je klas blijven. Zo hadden we een Japanse jongen een jaar in de klas waar we echt vrienden mee zijn geworden in dat jaar. Je leert ook veel van elkaars cultuur en gewoontes, dat is heel leuk.

Tycho: Er was ook een uitwisselingsstudent uit België waar ik echt vrienden mee ben geworden, heel leuk.
 

Welke vakken vond je het leukst?

Julie:  maatschappijwetenschappen en geschiedenis vond ik het meest interessant. Ik had Kunst Beeldende Vorming in mijn pakket, dat was echt heel leuk. Je hebt dan theorielessen waar je veel leert over Kunst, Theater, Muziek en Dans en dan heb je praktijklessen waarbij je de theorie die je leert weer kunt toepassen in je eigen praktijkopdrachten. In het examenjaar is er de Kunst Expositie die we zelf ingericht hebben in de expositieruimte van Corrosia.

Tycho: Aardrijkskunde en economie zijn mijn favoriete vakken. Mijn aardrijkskunde docent kan heel inspirerend vertellen, door haar ben ik gemotiveerd om de studie te gaan volgen die zij ook heeft gedaan. Sociale geografie en planologie in Utrecht. Verder vind ik dat we echt goede wiskunde docenten op school hebben.
 

Wat zal je altijd bijblijven van deze school?

Tycho:  Ik ben een aantal jaar steward geweest op school, hierbij surveilleer je in de pauzes, spreek je op een positieve manier je medeleerlingen aan, draag je zorg voor de rust in school en dat leerlingen normaal met elkaar omgaan. Hiervan leer je echt om sterk in je schoenen te staan en jezelf te ontwikkelen. Ook help je bij open dagen, met rondleidingen, ontruimingsoefeningen en begeleiding bij hoog bezoek (minister of wethouder bijvoorbeeld).
Wat ook heel leuk was, toen we met 24 leerlingen uit allerlei landen naar het Europees Parlement gingen. Ik moest samen met Larissa in het Engels onze school representeren, dit was echt super om te doen.
Nog een hoogtepunt: ik heb 3 schooljaren aan de Theaterproductie meegedaan. Samen met een groep leerlingen van alle leeftijden en niveaus  een productie maken en dan een week lang spelen voor leerlingen en ouders. In die theater speelweek heb je dan een familiegevoel, je kent elkaar zo goed en krijgt zoveel positief commentaar van medeleerlingen en ouders die het heel mooi vinden.

Julie:  de reizen naar Engeland en Polen (exchangeweek) zullen mij altijd bijblijven. Maar ook de excursies van 1 dag naar bijvoorbeeld Brussel of Munster waren gaaf. En natuurlijk de Kunst excursies naar Amsterdam, Den-Haag etc., ook super leuk en leerzaam.
Daarnaast heb ik al die 6 jaar een geweldige klas gehad en veel vrienden op school gemaakt.
 

Wat zou je vertellen aan nieuwe leerlingen die nu nog in groep 8 zitten?

Tycho:  Ik vind de stap van groep 8 naar de middelbare school niet zo groot, je wordt goed begeleid door mentoren, je maakt snel vrienden in de klas en je bent snel gewend. In de onderbouw heb je heel veel contacturen met je mentoren dus als er iets is dan kun je dit snel bespreken.
Je kunt alles aangeven, praat er gewoon over. Bij mij is er bijvoorbeeld altijd veel rekening gehouden met mijn rooster, omdat ik dyslectisch ben.
Het leuke op deze school is dat je heel erg jezelf kan zijn en dat je je eigen persoonlijkheid kan ontwikkelen. De sfeer hier op school is gezellig, open en je hebt snel een band met docenten. Het mooie is dat je hier alle niveaus hebt en dat het dus heel leuk is om met verschillende leerlingen contact te hebben.

Bedankt Julie en Tycho en veel succes met jullie vervolgopleidingen!

 

TERUG NAAR NIEUWS OVERZICHT