Exchangeweek in Duitsland, Polen en Tsjechiƫ!

23 mei 2017

Onze 4e klassers havo en vwo die tweetalig onderwijs volgen zijn van 3 t/m 7 april op Exchangeweek gegaan. Ze konden zelf kiezen waar ze heen gingen: Katowice in Polen, Reutlingen in Duitsland of Praag in Tsjechië. Hieronder de verslagen en foto's van ieder land:

Polen was geweldig!
Na onze aankomst op zondag middag werden we bij de Poolse school opgehaald door onze gastgezinnen en kregen we gelijk avondeten. Dat was wel even wennen omdat we in Nederland meestal niet om 15:00 al avondeten.
De Poolse school was ook anders dan de Meergronden, de lokalen waren veel kleiner en de lesuren duurden ook minder lang. We hebben verschillende lessen gevolgd, een van de vakken was wiskunde.
We zijn een dag naar Krakau geweest en een dag naar Auschwitz. Krakau was een hele indrukwekkende stad met mooie gebouwen. Auschwitz heeft een grote indruk achter gelaten, maar ik ben wel blij dat we de kans hebben gekregen om dit te zien met eigen ogen.
et afscheid ging gepaard met veel tranen en ik kan niet wachten tot de exchange studenten naar Nederland komen.

Isere Vermeulen H4T

Bekijk hier foto's en film van onze leerlingen in Polen

Tsjechië!

Zondagavond laat kwamen we aan in Praag. Iedereen werd verwelkomt door zijn of haar host. Een korte kennismaking met het host-gezin want de volgende dag ging het programma van start. Op maandag stond de school centraal. Een les in de Tsjechische taal kon natuurlijk niet ontbreken maar er werd ook traditioneel Tsjechisch gedanst. ’s Middags hebben we de heuvel achter de school beklommen. Vanuit de Petrintoren boven op die berg was er mooi uitzicht over de stad.

Op dinsdag hebben we de Praagse burcht bezocht. Dit werd gevolgd door een workshop ‘ginger bread’. De leerlingen hebben lekker souvenirs voor thuis gemaakt. Woensdag stond in het teken van de geschiedenis. Het startte met een boeiende film, een geschiedenis les, gevolgd door een rondleiding door het Joodse museum waar ook de Joodse begraafplaats veel indruk maakte. Donderdag was het prachtig weer. Gelukkig want we maakten een ‘hike’ door de natuur naar het kasteel ‘Karlstein’. Vrijdag was alweer de laatste dag. We bezochten het moderne kunst museum en we zouden het afsluiten met een gezamenlijke picknick in één van de mooiste parken van Praag. Echter viel dit plan in het water. Een lunch op school was de gezamenlijke afsluiting.

In het weekend was er tijd om met de hosts door te brengen. Veel werd ook gezamenlijk ondernomen en veelvuldig kwamen we elkaar tegen. Zoals in de dierentuin van Praag.

Op zondag namen we afscheid van elkaar op het vliegveld en bleek dat er in een week al goede vriendschappen waren gesloten. Een enkeling hield het dan ook niet droog. Er werd dan ook al uitgekeken naar de uitwisseling in de herfst.

Docenten Maarten Massink & Arianne Vlaming

Bekijk hier het fotoalbum van Tsjechië en Duitsland

Duitsland!

Zaterdagochtend om 7:15 uur was het zover, we ontmoetten elkaar op het station in Almere. De leerlingen waren vooral nog erg slaperig, dus de heenreis was lekker rustig. Na 3x overstappen, in Utrecht, Keulen en Stuttgart kwamen we uiteindelijk om 16:11 uur aan in Reutlingen.
De rest van het weekend was vrij. Leerlingen hebben samen gegeten, door de stad gelopen en kennis gemaakt met hun gastgezinnen. Wij (docenten) werden door de gastdocenten meegenomen naar de Swabian Alp en het kasteel aldaar. Het landschap daar was prachtig, of zoals Rutger zei: “Zo bizar om te bedenken dat hier ook elke dag mensen wakker worden.” Tja, je bent filosofiedocent of je bent het niet!

Op maandag maakten we kennis met de stad en de school en volgden we enkele lessen. De Duitse leerlingen hadden zelf een tour voorbereid van hun Reutlingen.
Op dinsdag gingen we naar het Natuurkundemuseum, om daar het een en ander te leren over de regio waar we ons bevonden. Vervolgens gingen we naar een drukkerij, waar we onze eigen print mochten maken en afdrukken met een eeuwenoude drukpers. Tot slot bezochten we een typisch Duitse bakkerij, waar we leerden om zelf pretzels te bakken. Volgens sommigen, waaronder de docenten, het hoogtepunt van de week.

Woensdag en donderdag verlieten we Reutlingen om respectievelijk Tübbingen te bezoeken (een prachtige oude universiteitsstad) en Stuttgart (een modernere stad met vooral ook veel winkels). Hier gingen we onder andere naar het Mercedes Benz museum waar de autofans onder ons hun lol op konden.

Vrijdag sloten we de week af met één laatste museum, het Heimatmuseum. Hier leerden we wie Friedrich List eigenlijk was, de man naar wie de uitwisselingsschool, het Friedrich Listgymnasium, vernoemd is. Tot slot gingen we bowlen met de hele groep Duitse en Nederlandse leerlingen. Die avond hadden we nog wat vrije tijd en zaterdagmiddag stapten we in de trein voor de lange terugreis. Tegen de tijd dat we op Amsterdam Zuid waren aangekomen zat de sfeer er zo goed in dat we met de leerlingen uit volle borst André Hazes en Queen zongen, tot grote vreugde van de rest van de trein.