Projectweek mavo-havo unit: maatschappelijk en creatief

2 december 2019

De mavo projectweek voor leerjaar 1, 2 en 3 vond plaats van 11 tot en met 15 november. Het was een creatieve en leerzame week en alle leerlingen hebben zich met veel enthousiasme ingezet bij de verschillende thema's en opdrachten.

Verslag mavo/havo klas 1:

We hebben een geweldige projectweek mogen beleven met de top leerlingen van de klassen uit leerjaar MH1.
Gedurende de hele week hebben we een succesvolle en leerzame week gehad, vooral door de inzet van de leerlingen maar ook door de geweldige hulp van de medewerkers van Oké op School en diverse stagiaires die ons hebben geholpen op de vrijdag.

Na de eerste weken op De Meergronden waarin de leerlingen hebben kunnen wennen aan de school, de docenten, de lessen, alle nieuwe vakken en elkaar, hebben we tijdens de projectweek als doel gesteld dat de leerlingen nog verder met elkaar en de school kennis hebben gemaakt, ofwel de verdiepte kennismaking. 
Nadat de leerlingen op maandag tot en met lesuur 4 hun reguliere rooster hebben gevolgd en daarna toetsen konden inhalen, zijn we op dinsdag echt begonnen met de projectweek.

Workshop identiteit – op dinsdagochtend begonnen we met een workshop over identiteit. Wat maakt jouw identiteit? Wie ben jij en wat zegt dat over jou? Wie zijn je klasgenoten? In hoeverre heb je overeenkomsten met je klasgenoten en waarin zitten de verschillen? Al deze vragen stonden in deze zeer leerzame workshop centraal en vooral het respect voor elkaar opbrengen was een van de doelen van deze start.

Speurtocht – op dinsdagmiddag moesten de leerlingen hun dappere kant tonen door de kou te trotseren in het centrum van Almere Haven. Via een hele diverse route leerde ze de omgeving van de school en die van het centrum in Almere Haven beter kennen. Elke plek waar ze langs moesten gaan bevatte een vraag of een uitdaging, bijvoorbeeld: ‘maak een groepsselfie’.

Trefbaltoernooi – op woensdag was de meest sportieve dag van de week. De leerlingen konden zich uitleven in diverse varianten van trefbal. Helaas moesten de leerlingen en mentoren van klas MH1T accepteren dat ze laatste zijn geworden. De leerlingen en mentoren van MH1A konden een feestje vieren als beste klas en MH1B mocht zich tweede noemen.

Workshop sociale media – sociale media zijn steeds meer onderdeel van ons leven en al zeker dat van jongeren kinderen en tieners. Maar gaat iedereen er ook bewust mee om? Welke voor en nadelen zijn er aan sociale media? Waar moet je voor oppassen en hoe ga je er zelf verstandig mee om? Belangrijke thema’s die aan bod kwamen in deze workshop en waar de leerlingen werden uitgedaagd om hun eigen mening vorm te geven. Dit was het ochtenddeel van de donderdag.

Presentatie – na de tijd te hebben gehad om de week te evalueren en samen te vatten via een presentatie, stond op donderdag het spannende onderdeel van de presentatie voor ouders, andere familieleden en eventueel klas of schoolgenoten te wachten.
Wat waren we allemaal trots op de opkomst! En wat hebben vooral de leerlingen zich van hun beste kant laten zien door geweldige presentaties waar tijd en zorg in gestoken was.
We willen alle aanwezigen enorm bedanken voor hun komst. Via de ingeleverde formulieren zullen wij uitgebreid reflecteren en de opzet van deze presentaties tegen het licht houden.

SEC survival – was het dinsdag al koud, dan was vrijdag echt letterlijk survivallen voor de leerlingen! Met een snijdende wind en geen zonnestraaltje te bekennen, doken de leerlingen zich vrijdag op de locatie van SEC survival in de koud, het gras, het water en regelmatig de modder! Maar in plaats van zeuren en klagen hebben we de meeste leerlingen er voor zien gaan! Kou of viezigheid? Boeien! Gewoon doorgaan. Super leuk om te zien.

      

Hieronder quotes van onze leerlingen over de projectweek:
‘1. Je kon veel dingen doen met je klasgenoten. 2. Het was redelijk interessant.’
‘Bijna alles was heel goed opgericht. En echt heel goed nagedacht over de presentatie, heel mooi hoe je dan na de project week een presentatie mocht maken over wat je allemaal had gedaan’
‘leuke uitjes leerzame workshops’
‘oke op school was leuk, presentatie avond was leuk’
‘het was heeeeeeeeeeeeeeeeel leuk, vooral het trefbaltoernooi’

We hebben ook tips gekregen:
‘meer met de natuur, een natuur onderwerp’
‘Een speurtocht weer maar misschien met een aparte onderwerp zoals Schiphol ofzo.’
‘meer met koken, gym’
‘koken { andere culturen}’


Verslag mavo/havo klas 2:

De leerlingen van de 2e klassen hadden zowel creatieve als maatschappelijke opdrachten. Zo hebben ze pompoenen omgetoverd in prachtige lantaarns en met medewerkers van Move your world werden er maatschappelijke activiteiten georganiseerd.
Met Move your world komen jongeren vanuit hun eigen ideee╠łn en talenten in actie voor een ander. Ze werken samen, verkennen hun mogelijkheden en brengen die meteen in de praktijk. Leerlingen ontdekken hoe leuk het kan zijn om hun eigen bedachte acties uit te voeren en komen positief onder de aandacht. Zo krijgt hun zelfvertrouwen een boost en ervaren ze hoe waardevol ze zijn voor de wereld om hen heen.
Zo gingen de leerlingen complimenten en rozen uitdelen aan mensen op straat, werd er geholpen bij de kinderopvang en zijn ze in een verzorgingstehuis spelletjes gaan spelen met ouderen.
Mavo 2 heeft zich van zijn beste kant laten zien en zich ingezet voor een ander in onze maatschappij!

  


Voor de mavo 3 leerlingen waren er in de projectweek 4 thema's waar een keuze uit kon worden gemaakt. Gezondheid, circulaire economie, cultuur en techniek.
Roan uit klas M3T koos voor het thema gezondheid
, hij heeft er een verslag over geschreven:

Tijdens de projectweek moesten we in het begin opdrachten maken. Door die opdrachten kwamen we erachter hoe en wat er allemaal in eten zat en wat allemaal gezond was.  

Woensdag gingen we naar Amsterdam. De groep waarin ik zat (gezondheid) gingen naar het Museum BodyWorld. Super leuk museum, je ziet hoe alle spieren lopen, hoe de bloedvaten lopen en hoe het hele lichaam er van binnen uitziet. 
Donderdag moesten we ons eigen recept maken voor wat we zouden koken. Ik zat in een groepje met Jonas, Jorros en Kumo. Toen we ons recept hadden gemaakt kregen we 15 euro wat we mochten uitgeven in de winkel aan spullen die we nodig hadden. Wij als groepje hadden ervoor gekozen om Sushi te maken. Superleuke ervaring om te koken als je het nog nooit gedaan had. Als wij er even niet uitkwamen kregen we hulp van Sophia en Lara uit 4 havo. Nadat we de Sushi gemaakt hadden mochten we het rondbrengen bij de docenten en leerlingen die meededen met de projectweek. De mensen die het geproefd hadden waren er positief over en dat vonden wij natuurlijk leuk, want we hadden er keihard voor gewerkt.
Ik vond de projectweek een leuke ervaring, want ik zou bijvoorbeeld nooit uit mezelf naar Body World gaan, maar ik ben blij dat ik er geweest ben. 

    

 

TERUG NAAR NIEUWS OVERZICHT