In december hebben wij officieel ons online profielwerkstuk-project gestart. Wij, twee 6 vwo-leerlingen hebben Project_Frankenstijn opgezet, een non-profit kledinglijn waar wij onze eigen truien verkopen. Wij doen onderzoek naar online start-ups en de invloed die social media erop kan hebben. We bedachten ons dat dit onderzoek het best kan worden gedaan door de invloed eerste hand mee te maken. Met de tijd die wij hebben gekregen om dit project op te starten, dachten wij dat dit ook direct de leukste manier van onderzoeken zou zijn. Al eerder benoemden wij dat wij een non-profit zijn. Dit houdt in dat alle winst van ons project naar het goede doel gaat.
Het desbetreffende goede doel is een organisatie genaamd Duniya. Een groep mensen die steun levert aan de bewoners in sloppenwijken in India en Vietnam. Zij doen dit in de vorm van giften, medische hulp of het leveren van krediet aan de bewoners. Deze manier van hulp bieden neemt de tussenpersonen tussen de donateur en de mensen die de hulp nodig hebben weg. Het geld gaat zo direct naar de mensen in nood toe. Tevens levert de organisatie educatie aan de opgroeiende generatie uit de desbetreffende sloppenwijken. Kinderen die anders geen kant op kunnen behalve de arbeidsmarkt. Wij hebben na 6 jaar middelbaar schoolonderwijs met daarvoor nog het basisschoolonderwijs vaak moeite met het inbeelden van een leven zonder educatie. De gedachte dat deze kinderen dag in dag uit zouden moeten werken voor het kleinste percentage van onze lonen was de reden achter het kiezen voor dit goede doel, een schoolproject om mensen te helpen richting school.
Ons project is vooral gefocust op de jeugd. Het design, de toegankelijkheid en de algemene advertentie die wij uitbrengen, bereikt vooral de jongere generaties. Iets wat veel grote merken ook proberen en als succesvol ervaren. Wij hebben daarentegen wel ondervonden dat voor kleine bedrijven dit een drempel kan vormen. Aangezien wij geen naam hebben in de wereld van mode, zijn mensen wat terughoudend als het komt tot bestellen. Simpelweg omdat ze het grote plaatje erachter niet kennen. Maar met veel support vanuit de school en eigen initiatief hebben wij toch de verkoop kunnen starten.
Mocht u of uw kind nou geïnteresseerd zijn in het bestellen van een trui dan kan dat via 423983@mg.asgleerling.nl. De truien kosten 34,99 per stuk. Ze zijn verkrijgbaar in het zwart of in het wit en in de maten S t/m XXL. Daarnaast is Project_Frankenstijn te volgen op Instagram voor verdere acties, of scan een van de QR-codes met ons logo rond de school om op onze pagina terecht te komen.
Thomas Docter en Jasper Roelvink, klas V6T