Van de leerlingenredactie: interview met natuurkunde docent Melle

Mila en Merel uit klas HV1T zitten in de leerlingenredactie en hadden het idee om hun favoriete docent te interviewen. Nu hebben ze meerdere favoriete leraren, dus wie zou het worden… De keuze is op Melle gevallen, hun natuur/scheikunde leraar. Dus hebben ze goede vragen bedacht voor Melle en er daarna een mooi verslag van gemaakt. Veel leesplezier!

Mila: Waarom bent u leraar geworden?

Dat zijn eigenlijk een paar redenen:
Ten eerste had ik altijd al het idee dat ik leraar wou worden, op de basisschool wou ik eerst meester worden en toen vond ik in de onderbouw geschiedenis heel interessant, dus toen wou ik geschiedenis docent worden. In de bovenbouw kreeg ik een hele leuke natuurkunde docent, dus toen wou ik natuurkunde docent worden omdat ik natuurkunde heel erg leuk vond en dat is eigenlijk ook wel zo gebleven. Maar eigenlijk is het altijd al wel zo geweest. Op de basisschool vond ik het altijd leuk om klasgenootjes te helpen en dingen uit te leggen. En daarnaast is mijn opa ook natuurkunde docent geweest, dus het zit ook een beetje in de familie helaas is hij al overleden dus ik heb het nooit echt met hem er kunnen over hebben. Maar het is zo dat het een soort van in de genen zit zeg maar.

Merel: Wat is er zo leuk aan Natuur/scheikunde?

Natuur/scheikunde laat zien hoe de wereld werkt in getalletjes, en dat klinkt misschien een beetje raar maar ik heb altijd al het idee gehad van ik wil weten hoe iets werkt. En soms is het heel lastig om te begrijpen van oke zo werkt het precies, maar bij natuur scheikunde probeer je dan te zeggen van oke dit zijn bijvoorbeeld verschillende stoffen maar, ik wil nou het verschil weten in dichtheid en dan denk je van ja daar wil ik wel iets van uitrekenen. Eigenlijk zorgt dat ervoor dat je steeds beter de wereld om je heen kan begrijpen doordat je er allemaal getalletjes aan kan koppelen.

Mila: Wat is het leukste aan lesgeven?

Ik denk eigenlijk gewoon het iets leren aan iemand. Dus inderdaad sowieso leerlingen iets nieuws laten leren dat vind ik gewoon heel fantastisch en het daarin helpen een leerling zich meer te laten ontwikkelen. En je hebt naast het natuurkunde aanleren heb je ook nog het contact met leerlingen, Ik vind het altijd heel leuk en heel gezellig om een beetje een geintje te maken. Ik ben niet al te streng, soms ook wel, maar als er een leerling is die zegt oh natuur/scheikunde dat is moeilijk dan is de uitdaging voor mij hoe kan ik dat om laten keren naar hee dit is eigenlijk wel te doen. Dus zeg maar het beeld wat leerlingen hebben van het vak naar positief te veranderen.

Merel: Waarom heb je gekozen om op een middelbare school les te geven en niet op een hogere of bassischool les te geven?

Omdat bassischool leerlingen eigenlijk wat te jong zijn, ik vind dat daar nog heel veel aan geleerd moet worden, daar ben ik later achter gekomen want dat wou ik vroeger wel. En ook een van de redenen waarom ik op een middelbare school lesgeef is omdat natuurkunde dat krijg je meestal niet echt op de basisschool. En er zijn een aantal dingen die ik leuk vind zoals natuurkunde maar op de basisschool moet je meer kunnen zoals rekenen, taal en spelling en ik ben beter in natuurkunde dus ik vond het leuker om meer op 1 ding te focussen.
En de reden waarom niet op het hoger onderwijs is omdat dat gewoon een beetje te hoog gegrepen is, dus dat is gewoon een stukje lastiger en zo slim ben ik ook weer niet :))

Mila: ok, bedankt voor dit interview!

Delen: